تنها یک بار زندگی می‌کنیم...
021 4166 3000

فیلم: کاپادوکیا، شهر بالن‌ها

آماده شوید تا سفری کوتاه به منطقه کاپادوکیا داشته باشیم، جایی که مادر طبیعت با جد و جهد معجزه‌ها به‌وجود آورده است. این جا محلی است که عناصر زنده تاریخ، فرهنگ، هنر و جامعه به‌طور تفکیک‌ناپذیری به هم پیوند خورده‌اند.

تور کاپادوکیا

چرا به کاپادوکیا سفر کنیم؟

اگر اهل ماجراجویی هستید و می‌خواهید تجربه‌های نابی داشته باشید، تور قونیه و کاپادوکیا برای شماست. یک برنامه کامل و جذاب که در آن، عناصر فرهنگی و طبیعی، به زیبایی کنار هم قرار گرفته‌اند، تا داستان‌های جذابی را برایتان تعریف کنند. از سوی دیگر، از آنجا که کاپادوکیا در کشور ترکیه قرار دارد و به نوعی همسایه سرزمین‌مان محسوب می‌شود، یک جاذبه عالی برای کسانی است که می‌خواهند، سیر تحول و تغییرات تاریخ را در آن سوی مرزها نیز ببینند. کاپادوکیا که به شهر بالن‌ها نیز شهرت دارد، یک جاذبه تمام عیار است و حالا می‌خواهیم بیشتر آن‌را بشناسیم.

 

جاذبه‌های کاپادوکیا

اگرچه بالن سواری در تور قونیه و کاپادوکیا بسیار جذاب است، اما ممکن است برای شما کافی نباشد و دلتان بخواهد درباره جاذبه‌های دیگر هم بدانید. به همین دلیل خوب است پیش از سفر به کاپادوکیا، از جاذبه‌های آن برایتان بگوییم.

صخره‌ها و جاذبه‌های ژئوتوریستی

همان طور که در این ویدئو کاپادوکیه هم دیدید، یکی از جذابیت‌های منحصر به فرد این منطقه، بقایای آتشفشانی است که با در طی قرن‌ها، تبدیل به سکونتگاه شده است. خانه‌ها، اقامتگاه‌ها، دو کلیسای چشم شیطان و کلیسای پنهان و... نمونه‌ای از سازگاری انسان با طبیعت، در کاپادوکیا هستند.

شهر زیرزمینی

شهر زیرزمینی کایماکلی نیز، از دیگر جاذبه‌های مهم کاپادوکیا است. باستان شناسان می‌گویند که این شهر در عصر برنز و به دست هیتی‌ها کنده شده است. بعدها در قرن‌های 6 و 7 میلادی نیز، مردم ساکن در کاپادوکیا برای فرار از تهاجم دشمنان، از این تونل‌های هزار تو، استفاده می‌کردند. در بین این تونل‌ها، اتاق‌ها، فضاهایی برای نگهداری آذوقه و... در نظر گرفته شده بود. حالا اگر به کاپادوکیا سفر کنید، می‌توانید 4 طبقه از 8 طبقه این شهر زیرزمینی را ببینید و از راهروهایی که صدها سال قدمت دارند، به اتاق‌ها و بخش‌های دیگر سر بزنید. 

 دره‌ای پر از شگفتی

اگر اهل خواندن تاریخ باشید احتمالا می‌‌دانید که پیروان آیین مسیحیت، تا سال‌ها تحت تعقیب بودند. به همین دلیل؛ در مناطقی پنهان، صومعه‌ها و کلیسا‌ها ساخته می‌شد. یکی از این مناطق، دره سرخ و رز کاپادوکیا است. محلی جذاب که به خاطر فعالیت‌های آتشفشانی، دیواره‌هایی رنگارنگ دارد و در میان آن، باغ‌های سرسبزی به چشم می‌خورد. لابه‌لای سنگ‌ها و کوه‌ها کلیساهایی متفاوت را می‌توانید پیدا کنید. مانند کلیسای صلیب که در یک غار ساخته شده بوده و صلیبی بزرگ را بر روی سقفش حکاکی کرده‌اند. 

 

بر فراز چاووشین کاپادوکیا

حالا که می‌خواهید سفر خاصی را به کاپادوکیا تجربه کنید، باید حتما سری هم به روستای چاووشین بزنید. کلیسای سنت جان باپتیست که آن‌را قدیمی‌ترین کلیسای کاپادوکیا می‌دانند، با معماری خیره کننده‌اش، منتظرتان است. ستون‌های عظیم، معماری جذاب و تاریخی پرفراز  نشیب، این کلیسا را متفاوت کرده است. علاوه بر این، بقایای کلیسای لانه کبوتر و دیگر جاذبه‌های چاووشین را هم نباید از دست بدهید.

 

عکاسی در سوگانلی

اگر می‌خواهید پس از بازگشت از تور کاپادوکیا عکس‌هایی را به دیگران نشان دهید که هرگز شبیه آن‌را ندیده‌ باشند، باید حتما یک روز وقت بگذارید و سوگانلی را هم ببینید. برای رسیدن به این منطقه که حاصل هنر معماری رومی‌هاست، باید از جاذه‌ای زیبا بگذرید. خانه‌های متروکه تاریخی و چند جاذبه باستان شناسی را ببینید.

بعد به منطقه‌ای می‌رسید که قله‌های هم اندازه زیادی، در آن پراکنده و حدود 2000 سال پیش، توسط رومی‌ها، برای چله نشینی راهبان توخالی شده‌اند. در اینجا حتما سری هم کلیسای کشیده و باریک مار یا Yılanlı Kilise بزنید. بنایی تاریخی که در آن نقاشی‌های بسیار جالبی کشیده شده و روایت کشته شدن دو نفر را توسط مار، شرح می‌دهد.

 

دید 360 درجه در اوچیسار

اگر دوست دارید از بالا، به شهرها و تمدن‌ها نگاه کنید، در سفر به کاپادوکیا حتما به اوچیسار بروید. این منطقه نیز یادگار دوره حضور رومی‌هاست و از جمله مناطقی است که می‌توان تا نقطه اوج آن رفت و همه چیز را از بالا نگاه کرد. اوچیسار کاپادوکیا پر از غار و دره است و می‌توان از آن به صورت پیاده، به دیگر دره‌ها و مناطق دیگر هم رفت. 

 

عید در صومعه کاپادوکیا

اگر به سمت جنوب کاپادوکیا بروید، می‌توانید صومعه نقره قدیمی را ببینید. دیوار نگاره‌های این بنا، خیره کننده است و در حوالی قرن یازدهم، کشیده شده‌اند. موضوع مهمی که در این نقاشی‌ها به آن پرداخته شده، عید بشارت یا عید تبشیر است. یعنی زمانی که جبرییل به نزد حضرت مریم می‌رود و او را بشارت می‌دهد که به زودی صاحب فرزند پسری به نام یشوع یا همان عیسی مسیح می‌شود. روایت این داستان توسط هنر رنگ و نقش، بی‌شک برایتان جالب توجه خواهد بود.

 

مقبره عارف ایرانی

اگر در طول سفر به ترکیه و بازدید از کاپادوکیا دلتان برای بناهای تاریخی ایران تنگ شد، می‌توانید سری به مقبره حاجی بکتاش، عارف و صوفی ایران بزنید. حاجی بکتاش در قرن سیزدهم، طریقت بکتاشیه را پایه گذاری کرد و پیروانی داشت. در اطراف این بنا، صومعه‌ها و نگاره‌های زیبا و رنگارنگی را نیز می‌توان پیدا کرد که کمتر گردشگری سراغ آن رفته است.

 

شکم گردی در اورگوپ

تا کاپادوکیا بروید و غذاهای خوشمزه محلی و ترکی را امتحان نکنید؟ اورگوپ یکی دیگر از مناطقی است که باید حتما به آن سر بزنید. اینجا پر از هتل و رستوران‌های خوب است و می‌توانید مردمی را از تمام ملت‌ها، آنجا پیدا کنید. علاوه بر این اگر قبل یا بعد از غذا فرصت داشتید، می‌توانید سری هم به صومعه‌های قدیمی که درست در مرکز شهر قرار دارند هم بزنید.

 

صومعه‌های پاشابگ

در ابتدای دوره بیزانس، گروهی از راهبان که پیرو سنت سیمئون استایلایتز بودند، به این منطقه آمدند. آنها صومعه‌هایی خاص می‌خواستند که بتوانند به تنهایی در آنها عبادت کنند. پس به جای خالی کردن کل ستون‌های سنگی منطقه، فقط بالای آن‌را کندند و برج‌هایی شبیه قارچ ساخته شد. هر راهبه در یکی از این ستون‌ها و به تنهایی عبادت می‌کرد.

 

در این مطلب به بررسی زیبایی‌ها و چند جاذبه مهم کاپادوکیا پرداختیم که تنها گوشه‌ای از تمام آنچه که در این سرزمین وجود دارد، بود. این سرزمین، پر از شگفتی و جاذبه‌های تاریخی و طبیعی خاص است که برخی از آنها بی نظیر هستند. شما می‌توانید در تور قونیه و کاپادوکیا دالاهو، همسفر ما شوید و بسیاری از این زیبایی‌ها را ببینید و بشناسید. 



1394/06/10 | کد مطلب: 3036
برچسب‌ها: دیدنی و خواندنی
حامد احمدی

کارشناس ادبیات، کارشناس ارشد گردشگری، علاقمند به سفر و طبیعت


گردآوری و تنظیم: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
بانو ابراهيمى
1394/06/24 16:23
More information Please
پاسخ دهید...
برای اینکه مطالب بعدی وبلاگ دالاهو را از دست ندهید در خبرنامه ثبت‌نام کنید.
ثبت‌نام
با وارد کردن ایمیل خود مطالبی خواندنی و جذاب دریافت کنید.